02 Μαρτίου 2021 READ

Παιδιά και ψηφιακή ζωή: Τι να προσέχουμε

Παιδιά και ψηφιακή ζωή: Τι να προσέχουμε

Η τεχνολογία είναι μέρος της καθημερινότητας όλων μας. Οι περισσότερες ενέργειές μας μέσα στη μέρα στηρίζονται κατά κύριο λόγο στη χρήση gadgets, ψηφιακών μέσων και κοινωνικής δικτύωσης. Όταν όμως τα παιδιά υιοθετούν ανάλογες συμπεριφορές, θα λέγαμε πως είναι λίγο ριψοκίνδυνο και θα πρέπει η χρήση να γίνεται ελεγχόμενα. Ο κόσμος του internet και της τεχνολογίας είναι κυριολεκτικά ένας δεύτερος κόσμος που κρύβει πληροφορίες και δυνατότητες εύκολα προσβάσιμες ανά πάσα στιγμή. Δεν υπάρχει φίλτρο που να προστατεύει τα παιδιά ή όρια που να περιορίζουν την απασχόλησή τους με τα ψηφιακά μέσα. Αυτό που μαγνητίζει, ενώ παράλληλα, ενθουσιάζει τόσο πολύ τους μικρούς μας φίλους, είναι τα οπτικοακουστικά ερεθίσματα. Όλα στον ψηφιακό κόσμο είναι πολύ πιο εύκολα, κατανοητά, γρήγορα και… παιχνιδιάρικα! Χρώματα, εικόνες, έμπνευση, πληθώρα από παιχνίδια, μουσικές και άλλα πολλά, γίνονται ο λόγος που τα παιδιά αγαπούν την διαδικτυακή ζωή και μπορούν να ανταπεξέλθουν σε αυτή πολύ εύκολα από μικρή ηλικία. Είναι συχνό φαινόμενο τα παιδιά να απασχολούνται με gadgets, online παιχνίδια, και social media.

Από τη πλευρά των γονιών, θα πρέπει να υπάρχουν ορισμένες απαγορεύσεις ως προς την αλόγιστη χρήση τέτοιων ψηφιακών πολυμέσων. Καλό θα ήταν να οριστεί ένα ηλικιακό φάσμα (2-6 ετών) όπου θα απαγορεύεται απόλυτα η χρήση ίντερνετ και ψηφιακών παιχνιδιών. Η ηλικία αυτή είναι εξαιρετικά ευαίσθητη και πρωτόγνωρη για τα παιδιά. Δεν χρειάζεται να εθιστούν σε έναν τρόπο ζωής, που το μόνο που θα τους προσφέρει είναι έλλειψη σωστής διαπαιδαγώγησης και γκρίνια. Στην ηλικία των 7-12, τα παιδιά αποκτούν ερεθίσματα από φίλους και εναλλακτικούς τρόπους εκμάθησης, οπότε και είναι αναπόφευκτη η ένταξη τους στον ψηφιακό κόσμο. Εκεί, θα χρειαστεί να υπάρχει έλεγχος από την πλευρά των γονιών για τη χρήση του ίντερνετ και των πληροφοριών που μπορούν να λάβουν. Επίσης, θα πρέπει να υπάρχει σωστός καταμερισμός του χρόνου μεταξύ διαβάσματος και παιχνιδιού. Συνήθως, η προσοχή τους διασπάται εύκολα και συγκλίνουν στις επιλογές που τους κρατάν το ενδιαφέρον ζωντανό. Ωστόσο, θα πρέπει να αφιερώνουν αρκετό από τον χρόνο τους σε διάβασμα, αθλήματα, αλλά και παιχνίδι με φίλους. Το ίδιο ισχύει και για τις ηλικίες από 13 – 18 ετών. Εκεί, το παιδί διανύει την εφηβική περίοδο, όπου αντιδρά, μαθαίνει να γίνεται υπεύθυνο και κοινωνικοποιείται. Η συμπεριφορά του παίζει μεγάλο ρόλο στην μετέπειτα ζωή και στις αρχές που θα διατηρήσει. Η υπερβολική χρήση ίντερνετ και η επαφή του με άτομα που δεν γνωρίζει μέσω διαδικτύου είναι ένα σύνηθες φαινόμενο. Πολλές φορές του αποσπά χρόνο και προσοχή από το διάβασμα ή το φέρνει σε επαφή με αγνώστους και με δημοσιοποίηση της προσωπικής του ζωής. Σε αυτές τις περιπτώσεις, καλό θα ήταν οι γονείς να έχουν άμεση επαφή και συζητήσεις με τα παιδιά για να γνωρίζουν όσα εκείνα διστάζουν να πουν ανοιχτά.

Θα πρέπει να υπάρχει μια φιλική σχέση μεταξύ παιδιών και γονιών, καθώς και όρια, με βάση τα οποία το παιδί οριοθετεί τη ψηφιακή δραστηριότητα του, με αποτέλεσμα να βάζει σε πρόγραμμα τη καθημερινότητά του αλλά και να αποφύγει κινδύνους. Σε κάθε περίπτωση, όσα θετικά μπορεί να προσφέρει το internet και τα ηλεκτρονικά gadgets, άλλα τόσα αρνητικά και επιβλαβή στοιχεία κρύβει. Γι’ αυτό και όταν πρόκειται για μικρές και ευαίσθητες ηλικίες, η χρήση αλλά και ο έλεγχος από μέρους των γονέων, θα πρέπει να κλιμακώνεται αναλογικά και να βοηθάει το παιδί να είναι «μέσα στα πράγματα», ενώ παράλληλα, να έχει μια σωστή μαθητική και κοινωνική ζωή.

Φωτογραφία: Giu Vicente / Unsplash

Προηγούμενο
Επόμενο
Facebook Istagram Youtube